Er wordt steeds verder getracht om de dienstverlening te verbeteren.
- In 2014 kocht het OCMW een wagen met warmhoudkast voor het bezorgen van
de warme maaltijden aan huis. Onze vrijwilligers hebben zijn onmiddelijk bereid
verklaard zich aan deze nieuwe situatiecaan te passen.
- Het ophalen van het voedsel in de voedselbank gebeurt sinds 2019 met een
koelwagen zodat de koudeketen niet onderbroken wordt.
- Er zijn tenten geplaatst zodat niemand in de regen moet staan tijdens de
voedselbedeling.
De combinatie tweedehandswinkel en voedselbedeling maakt het mogelijk om
tekorten aan te vullen en de hulpvragers nog wat extra aan te bieden.
- Er is een partnerschapsovereenkomst met de OCMW's die de meest-behoeftigen
doorverwijzen voor een voedselpakket.
Iedereen moet eerst bij een sociaal assistent van het OCMW langs gaan vóór
hij bij ons kan aanschuiven om zijn pakket af te halen.
Er wordt, in dringende gevallen, soms een uitzondering gemaakt voor mensen die
in een crisissituatie verkeren. Maar die worden dan toch aangemoedigd zo snel
mogelijk een afspraak te maken met een sociaal assistent.
ln 2020 sloeg het coronavirus toe. Dat had zijn invloed op onze ganse werking
- De weekend maaltijdbedeling: vanaf maart met mondmasker en maaltijd aan de
voordeur afzetten.
- De 2de hands-winkel een half jaar gesloten; daarna met enkele personen te gelijk
naa binnen.
- De rode kledingscontainers zijn ook afgesloten; er is geen plaats en personeel
voor triage en stockage.
- Zelf afhalen van voedselpakketten is opgeschort tot maart 2021. Vanaf maart 2020
heeft het OCMW de pakketten aan huis gebracht. Wij hebben ook enkele keren rondgereden.
Nadeel daarvan is dat diepvriesproducten niet konden bedeeld worden. Daarom was er vanaf
juli wel mogelijkheid om, mits zich aan de veiligheidsvoorschriften te houden, zelf
koude producten af te halen. Dat veroorzaakte kleinere wachttijden en ook minder klanten.
Stilaan verbeterde de toestand en in maart 2021 gingen we weer over naar zelf afhalen,
maar da wel gespreid over 2 namiddagen; maandag en donderdag.
Ondertussen is de toestand weer verbeterd. Vanaf januari 2023 is er weer 1 bedeling per
maand. Iedereen komt weer zelf om zijn pakket.
Wij blijven niet bij de pakken zitten: in de loods kwam er een nieuwe vloer, ook de
werktafel werd vernieuwd en in de tweedehandswinkel kunnen de klanten vanaf 2023 betalen
via hun banking-app.
|